شروع گام چهارم؛ گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو شروع شد

به گزارش مهسان بلاگ، ساعتی پیش در راستای اجرای گام چهارم مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو نهاده شد.

شروع گام چهارم؛ گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهور ایران 14 آبان ماه و همزمان با سرانجام سومین فرصت 60 روزه ایران به طرف های باقیمانده در برجام، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اظهار داشت و گفت: سازمان انرژی اتمی از روز چهارشنبه 15 آبان ماه گام چهارم و جدید را بر می دارد.

وی این گام را در فردو خواند و اضافه نمود: طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ (1044) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می گویم که گازدهی را در فردو شروع کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می دانیم حساسیت آنها را می دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فردو و سانتریفیوژها می دانیم.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه این گام مثل گام های دیگر قابل بازگشت و هر زمان به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهداتمان بازمی گردیم؛ در عین حال گفت که این فعالیت جدید با نظارت آژانس خواهد بود و آژانس همچنان نظارت خواهد نمود

روحانی بیان نمود: اما هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می کنیم، پس قابل بازگشت است، اما در عین حال نمی توانیم یکجانبه تحمل کنید که ما به تعهداتمان کامل عمل کنیم و آنها بخواهند به تعهداتش عمل نکند.

رئیس جمهور اضافه نمود: ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره داریم و صحبت می کنیم و اگر راهکار درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راهکار این است که تحریم ها برداشته گردد و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پول های بانک مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

  • روحانی از شروع گازدهی به سانتریفیوژهای فردو اطلاع داد

روز گذشته نیز کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس از تحویل نامه ایران به این سازمان درباره گازدهی فردو اطلاع داد.

توضیح عکس: عملیات انتقال مخزن حاوی گاز هگزا فلوراید اورانیوم به فردو

  • تصاویر سانتریفیوژهایی که در گام سوم ساخته، راه اندازی و گازدهی شدند

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه در بیانیه ای از کاهش تعهدات برجامی اطلاع داد و فرصتی 60 روزه به طرف های باقیمانده در برجام داد تا تعهداتشان در زمینه بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند که این فرصت دو بار دیگر هم تمدید شد و ایران در سه گام کاهش تعهدات برجامی بعضی محدودیت ها در زمینه فعالیت هسته ای که با برجام پذیرفته بود از جمله در زمینه میزان و سقف غنی سازی و میزان آب سنگین و همچنین در زمینه تحقیق و توسعه، متوقف کرد؛ ولی بعد از 180 روز عملا شاهد هیچ اقدامی از ناحیه طرف های باقیمانده نبودیم و بر همین اساس و همانگونه که ایران پیش از این اعلام نموده بود از امروز (چهارشنبه) وارد گام چهارم کاهش تعهدات برجامی می گردد.

  • واکنش آمریکا به چهارمین گام ایران در کاهش تعهدات برجامی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 25450

به "شروع گام چهارم؛ گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع گام چهارم؛ گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید