دانستنی های سفر به لاهیجان ، عروس گیلان

به گزارش مهسان بلاگ، لاهیجان، عروس گیلان و نگین سرسبز این استان در تمام فصول پذیرای میهمانان خود از سراسر ایران و دنیا است. در سفر به لاهیجان یادتان باشد که این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی نیز دارد. سعی کنید در چند روز اقامتتان تمام جاذبه های این شهر را ببینید و از لحظه لحظه حضور در آن لذت ببرید. لاهیجان، شهری سرسبز و زیبا که توسط کوه ها احاطه شده است. هر جایی از شهر که باشید، مطمئنا یک کوه در منظره دیدتان قرار خواهد گرفت. حتی با وجود ساختمان های بلند این روزهای شهر، باز هم سرسبزی باغات همواره سبز چای و درختان بلند کوه، چشم نوازی می نماید که خود یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان محسوب می گردد. برای آشنایی با مکان های دیدنی لاهیجان در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

دانستنی های سفر به لاهیجان ، عروس گیلان

لاهیجان از دیرباز

این شهر در زمینی هموار و جلگه ای قرار گرفته است که به نظر می رسد بر اثر رسوب های به جا مانده از رودهای گیلان به وجود آمده است. لاهیجان در اوایل قرن هشتم هجری قمری و در سال 705 توسط اولجیتو فتح شد و محل حکومت کیانیان گشت. امروزه مقبره های حاکمان آن دوره در مسجد چهار پادشاهان وجود دارد. مستندات تاریخی، موقعیت جغرافیایی، اقلیم و محصولات کشاورزی آن روزهای لاهیجان در کتاب حمدالله مستوفی آمده است.

مکان های دیدنی لاهیجان: آرامگاه کاشف السلطان

آرامگاه کاشف السلطنه یکی از اماکن دیدنی لاهیجان است. ساختمانی کاملا متفاوت با بناهای شهر در دامنه کوه به چشم می خورد. آرامگاه کاشف چای، محمدمیرزا قاجار قوانلو ملقب به کاشف السلطنه و فرزند ارشد اسدالله میرزا نایب السلطنه، از رجل بلندمرتبه مملکتی عصر قاجار، در این مکان قرار گرفته است که او چای و وسایل کاشت آن را از هندوستان به ایران آورد و لاهیجان را مناسب ترین اقلیم برای کاشت چای در ایران یافت. آرامگاه وی در ابتدا از سنگ مرمر سیاه و بدون هیچ سقف و پوششی بود تا آنکه در سال 1355 شمسی به کوشش انجمن آثار ملی، آرامگاه او به سبک معماری غربی، با نمایی از سنگ تیشه ای طوسی رنگ و با زیربنایی بالغ بر 512 مترمربع ساخته شد. البته چندسالی می گردد که خبری از آن سنگ های طوسی نیست و جای آن ها را با خشت های آجری رنگ عوض کرده اند. کاشف السلطنه وصیت کرده بود که او را در بر تپه های چای لاهیجان دفن نمایند. هرچند که امروز تپه چای تبدیل به یکی از بهترین و شیک ترین خیابان های شهر تبدیل شده است، ولی باز هم مقبره کاشف السلطنه در این خیابان چشم نوازی می نماید و نام خیابانِ در راستایش را به خود اختصاص داده است. آرامگاه او پس از واگذاری به میراث فرهنگی از سال 1371 به موزه تاریخ چای تبدیل شده است و یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان محسوب می گردد.

مکان های دیدنی لاهیجان: مسجد اکبریه لاهیجان

مسجد اکبریه یکی از اماکن دیدنی لاهیجان است. در کوچه و پس کوچه های قدیمی شهر که قدم بزنید، به قدیمی ترین محله بازمانده از لاهیجان قدیم، گابنه، می رسید. در گابنه با خانه های دارای دیوارهای بسیار بلند، به بلندترین دیوار که رسیدید به دنبال درب ورودی مسجد اکبریه بگردید. مسجد اکبریه، یکی از عمارات تاریخی، دیدنی و جاذبه گردشگری شهر است. این مسجد در جنوب غربی لاهیجان قرار گرفته است. از این مسجد کهن می توان به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث گیلان و ایران یاد کرد. سنگ نبشته ای از جنس مرمر تاریخ احداث آن را 1239 هجری قمری، در زمان فتحعلی شاه قاجار و به همت حاج علی اکبر لاهیجانی می داند. به هنگام ساخت این مسجد، به دلایلی نامعلوم، بنا نیمه کاره رها شده و به همین دلیل، مسجد به دو بخش مسجد نو با قدمت یک قرن و مسجد کهنه تقسیم شده است. این دو بخش توسط دری بزرگ از هم دیگر جدا می شوند. معماری زیبای این مسجد به قدری هنرمندانه و زیباست که تحسین هر هنرمند و بازدید نماینده ای را برمی انگیزد و بعضی کارشناسان معماری آن را شبیه به مسجد و موزه ایاصوفیه در ترکیه می دانند.

مکان های دیدنی لاهیجان: مسجد جامع لاهیجان

یکی از اماکن دیدنی لاهیجان، مسجد جامع لاهیجان است. در مرکز شهر لاهیجان، مسجدی بزرگ و زیبا چشم نوازی می نماید. مسجد جامع لاهیجان از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهر است. حقایق تاریخی مبنی بر این است که این مسجد به دستور کیا سلطان در دوره حکومت کیائیان و در سال 893 هجری قمری، جایگزین آتشکده قدیمی شده است. در این مسجد چاهی وجود دارد که نقل است امام حسن(ع) در آن وضو گرفته اند. از این رو مردم بر لبه آن شمع روشن کرده و درون آن پول و طلا می اندازند.

مکان های دیدنی لاهیجان: حمام گلشن

یکی دیگر از اماکن دیدنی لاهیجان، حمام گلشن است. رو به رو مسجد جامع لاهیجان یکی از حمام های بسیار قدیمی شهر، متعلق به حکومت فتحعلی شاه قاجار قرار گرفته است. نقل است که این بنا دارای حوضچه ها و خزینه های بسیاری بوده است که متاسفانه بر اثر بی توجهی دیگر خبری از آن ها نیست! بخش زیبا و زیادی از این حمام نیز بر اثر خیابان کشی تخریب شده است. امروزه جز خرابه ای از حمام باستانی گلشن چیزی باقی نمانده که بخشی از آن هم تبدیل به فروشگاه شده است!

مکان های دیدنی لاهیجان: پل خشتی

پل خشتی لاهیجان، یکی دیگر از مکان های دیدنی لاهیجان ست.جلوه ای از دوران حکومت کیائیان که در غرب لاهیجان، یکی از محله های قدیمی شهر، در انتهای خیابان کاشف غربی، قرار گرفته است. میرظهیر مرعشی در کتاب خود از این پل نام برده است. در این کتاب آمده که در اوایل قاجار، حاج جعفر کاشانی، پلی آجری با آهک و ساروج را جایگزین پل قدیمی و سنگی کرده. بازسازی این پل در سال 1271 هجری قمری صورت گرفت. ابعاد این پل 50 در 5/4 در 11 متر است و با آجری به رنگ قرمز ساخته شده است.

مکان های دیدنی لاهیجان: استخر لاهیجان

استخر لاهیجان در بخش شرقی شهر لاهیجان به وسعت 17 هکتار با عمقی نزدیک به 4 متر، جذاب ترین و خوش آب و هواترین منطقه گردشگری شهر را به وجود آورده است. دور تا دور این استخر درخت و چمن کاری شده و امکان کمپینگ وجود دارد. این استخر در گذشته مخزن آبی برای شالیزارهای برنج این شهر بود. از زیبایی های جالب توجه استخر، جزیره ای است طبیعی و زیبا در میان استخر که پیش تر به آن میان پشته گفته می شد. پلی سیمانی بلند آن را از یک سو به خارج از استخر متصل می نماید. حقایق تاریخی بیانگر این است که استخر و فضای اطراف آن به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده اند. این استخر از جاذبه های گردشگری لاهیجان است و همه روزه تعداد زیادی گردشگر را به خود می بیند.

مکان های دیدنی لاهیجان: کوه و آبشار شیطان کوه

مجموعهکوه و آبشار شیطان کوه در کنار استخر لاهیجان، جلوه ای زیبا به شرق این شهر داده است. در سفر به لاهیجان دیدن این مجموعه را از قلم نیاندازید. کوه این مجموعه به شیطان کوه یا شاه نشین کوه شهرت دارد. در گذشته برکه ای به عرض 200 و طول 70 متر در مقابل این جاذبهگردشگری طبیعی لاهیجان قرار داشت که امروزه به دریاچه ای مصنوعی تبدیل شده است که همان استخری است که در بخش قبل معرفی گردید. بر روی شیطان کوه آبشار مصنوعی ساخته شده است که از استخر تامین آب می گردد. در بالای این کوه تفرجگاه بام سبز با نمای بسیار زیبا قرار گرفته است که با راستا پلکانی از کنار آبشار و راستا ماشین رو در انتهای آن خیابان می توان به آن رسید.

مکان های دیدنی لاهیجان: تله کابین لاهیجان(بام سبز لاهیجان)

تله کابین لاهیجان فضای کوهستانی اطراف لاهیجان از زاویه بالا را امکان پذیر کرده است و از جمله جاذبه های گردشگری لاهیجان است. از جمله مکان های گردشگری تقریبا جدید شهر، تله کابین احرار، با دو ایستگاه، در بالای شیطان کوه است. بام سبز نام ایستگاه اول آن در ارتفاع 123متری و ایستگاه دوم آن با نام تاج خروس در ارتفاع 313 متری قرار گرفته است. این تله کابین در سال 1384 با دو ایستگاه، 5 دکل و 33 کابین به بهره برداری رسید. در دو ایستگاه تله کابین غرفه های صنایع دستی، خوراکی و کافی شاپ قرار گرفته است. شهر بازی در ایستگاه بام سبز نیز از پایین کوه و داخل شهر چشم نوازی می نماید. دو راستا پلکان از کنار آبشار و ماشین رو در انتهای خیابان منتهی به آبشار، راستاهای رسیدن به بام سبز هستند.

مکان های دیدنی لاهیجان: بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد گیلانی یکی دیگر از مکان هایی است که در سفر به لاهیجان باید به آن سری بزنید. در کوهستان های اطراف لاهیجان گنبد مقبره شیخ زاهد گیلانی همچون نگینی می درخشد. این بقعه در روستای شیخانور لاهیجان در راستا لاهیجان به لنگرود قرار گرفته است که از جاذبه های گردشگری لاهیجان است. این مکان مقبره شیخ تاج الدین ابراهیم، مشهور به شیخ زاهد گیلانی از عارفین و دراویش مشهور و استاد شیخ صفی الدین اردبیلی است. مقبره شیخ زاهد به دستور سلطان حیدر صفوی پس از خوابی که در این باره دیده بود، ساخته شد. این عمارت دارای دو اتاق و سه مقبره است. گنبد هرمی منحصر به فرد این بنا، به صورت هشت ترک و با شیبی تند ساخته شده که سطح آن کاشی کاری زرد، آبی، سفید و سیاه دارد. سقف قسمت های دیگر این ساختمان با سفال پوشانده شده است.

مکان های دیدنی لاهیجان: تالاب سوستان

در سفر به لاهیجان حتما به تالاب سوستان هم سری بزنید. در سفر به لاهیجان، کمی که از شهر که دور شوید، به روستای سوستان می رسید. تکه ای از بهشت را در آن جا خواهید دید. این تالاب در تمام فصول پر از آب شیرین است. میان و اطراف آن مملو از درختان تنومند، گیاهان مردابی و نیزار است. این مکان به علت داشتن آب شیرین، آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی، به زیستگاه و محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده است. در فصل بهار و تابستان درختان تنومند این تالاب سرسبز است و گل های نیلوفر در سطح مرداب خودنمایی می نمایند. بازی با رنگ تالاب در فصل پاییز وصف ناشدنی است. این تالاب فوق العاده زیبا، با دسترسی راحت و چشم نواز، در مکانی بکر و دست نخورده، آن گونه که شایسته است معرفی نشده و حتی بومیان این منطقه هم از وجود چنین تالابی مطلع نیستند. این امر باعث شده که تاکنون هیچ کوششی در راستای نگهداری این تالاب صورت نپذیرد.

سخن آخر

با تمام بی توجهی ها و کم لطفی هایی که به لاهیجان شده، این شهر هنوز یکی از زیباترین شهرها برای بازدید است. در سفر به لاهیجان برای دیدن این شهر وقت بگذارید تا سفری به یاد ماندنی برای تمام عمر شما باشد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیش تر درباره مکان های دیدنی لاهیجان، پیشنهاد می کنم به سایت سفرزون هم سری بزنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 25831

به "دانستنی های سفر به لاهیجان ، عروس گیلان" امتیاز دهید

2 کاربر به "دانستنی های سفر به لاهیجان ، عروس گیلان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های سفر به لاهیجان ، عروس گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید