دغدغه ای برای سینمای کودک ، رسما اعلام کنید،بلد نیستید

به گزارش مهسان بلاگ، کارگردان فیلم سینمایی ضربه فنی با انتقاد از اینکه اثرش تنها 4 هفته روی پرده بود و که آن هم یک اکران سوخته محسوب می گردد، معتقد است همانطور که می گویند ساخت فیلم برای گروه سنی کودک و نوجوان یک کار تخصصی است، اکران آن هم شرایط ویژه ای دارد و باید یک گروه تخصصی برای آن وجود داشته باشند.

دغدغه ای برای سینمای کودک ، رسما اعلام کنید،بلد نیستید

غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم ضربه فنی که اثرش از 24 بهمن ماه روی پرده رفت، در گفت وگویی با خبرنگاران با بیان اینکه ضعف اکران و گیشه در این فصل اتفاقی نیست که برای اولین بار اتفاق افتاده باشد اظهار کرد: همواره اکران فیلم در اسفند ماه تبعاتی دارد؛ در واقع اکران فیلم بعد از یک جشنواره سینمایی که در طول سال فقط یک بار برگزار می گردد، همه انرژی ها و نیروها را می گیرد. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم بعد از جشنواره مقداری تب و تاب در سینما کاهش پیدا می نماید و یک تعداد مخاطب ترجیح می دهند که دیگر به سینما نیایند، زیرا مخاطبان سینما بعد از دیدن حداقل 10 فیلم در یک بازه حدوداً 10 روزه و کوتاه اشباع شده اند و از طرف دیگر به لحاظ روانی این مخاطبین فکر می نمایند فیلم هایی که بعد از جشنواره اکران می شوند قدیمی و برای سال گذشته هستند، درحالی که شاید چند ماه قبل پروسه تولیدش تمام شده است.

این فیلمساز در پاسخ به اینکه چرا اثرش را در این بازه زمانی روی پرده برده و درخواست اکران نموده است، شرح داد: این سوال بسیار خوبی است اما مسئله جای دیگری است. یعنی این چرایی را نباید از من پرسید زیرا من به عنوان یک فیلمساز در تمام مدتی که سر صحنه فیلمبرداری هستم کوشش می کنم تا جایی که مقدور است فیلمی قابل قبول و استاندارد بسازم. اما مشکل از جایی شروع می گردد که گاهی آدم های روشن و واقع بینی نیستیم و نمی گوییم که درباره یکسری از مسائل اطلاعی نداریم. من یک فیلمسازم و درباره بحث تخصصی اکران فیلم اطلاعات و تخصصی ندارم بر این اساس زمانی که می خواستیم فیلمی را اکران کنیم تهیه نماینده ها و پخش نماینده ها از ما دعوت کردند و در جلسات متعدد حرف هایی را در آن جلسات می شنیدم که بسیار دوست داشتنی و دلگرم نماینده بود و مسائلی که مطرح می شد چشم انداز خیلی خوبی را به ما می داد و نهایتاً هیچ چیزی دال بر اینکه ممکن است تماشاچی آن را پس بزند وجود نداشت.

او اضافه نمود: وقتی که شما یک چشم اندازی را به عنوان پخش نماینده به کارگردان فیلم نشان می دهید و می گوید ما این کارها را خواهیم کرد احساس خوشبینی به من کارگردان می دهد که فیلم در وضعیتی اکران می گردد که سامان دهی خوبی دارد و مخاطبش تعیین است. همچنین کانون پرورش فکری به عنوان بانی فیلم نهاده شده است و آموزش و پرورش به عنوان سرمایه گذار حضور دارد بنابراین برای اکران فیلم به آنها اعتماد می کنید. اما من که نباید کاسه داغ تر از آش باشم! وقتی یک مؤسسه مثل کانون پرورش فکری به عنوان سرمایه گذار فیلم است قطعاً دلش باید بیشتر از من بسوزد و قطعاً خودش با حساسیت بیشتری با فیلم برخورد می نماید.

رمضانی اضافه نمود: من نمی خواهم کسی مورد تهاجم قرار بگیرد و همه اتهامات را به گردن او بیندازیم و خیال خودمان را راحت کنیم. من فقط یک جمله ای به نظرم می رسد، ما هنوز نتوانستیم نه الان بلکه بعد از سالهای 60 که این همه راجع به سینمای کودک حرف می زنیم و می گوئیم سالهای خوبی بود، ساماندهی اکران مناسبی را برای سینمای کودک داشته باشیم. سینمای کودک نیارمند وضعیت ویژه ای برای اکران است و باید تبلیغات ویژه داشته باشد. زمانی سینمای کودک در تهران چند سالن اختصاصی داشت و با وجود آنکه تعداد سالن های سینمایی کم بود اما حدود 6 سالن در سطح شهر فقط فیلم کودک و نوجوان اکران می کردند برای همین تماشاچی می دانست که هر زمان که بخواهد می تواند همراه با فرزندش به دیدن فیلم کودک برود.

این کارگردان گفت: اکنون معیار انتخاب فیلم توسط سینمادار و حتی تماشاچی تغییر نموده است، وقتی من فیلم را به سینمادار یا یک پخش نماینده می دهم اولین چیزی که به من می گوید این است که آیا فیلم بازیگر چهره و شناخته شده دارد؟ ببینید چقدر این برای کارگردان یک فیلم می تواند مسئله بزرگ و معضل باشد! و در ادامه می گویند این فیلم نابود است واقعاً هم در عمل چنین اتفاقی می افتد. ولی اگر در همین پردیس ها و یا سالن های سینما در مجتمع هایی که برای حوزه هنری یا شهرداری تهران است از هر کدام یک سالن حتی یک سالن کوچک برای سینمای کودک در نظر می گرفتند اتفاقات بسیار بزرگی برای سینمای کودک رخ خواهد داد.

این فیلمساز با تاکید بر اینکه باید افراد متخصصی در حوزه اکران کودک وارد شوند، گفت: وقتی صحبت از سینمای کودک می گردد اولین چیزی که به ذهن یک مخاطب می آید این است که کسی فیلم کودک بسازد که سینمای کودک را بشناسد. پس چطور وقتی بحث اکران پیش می آید قرار است هر کس بلد باشد آن را اکران نمایند؟ بنابراین باید یک تیم تخصصی وجود داشته باشد که بتوانند تماشاچی، مخاطب و خانواده را بشناسد و برای آن برنامه ریزی نمایند وقتی فیلم من نمایش پیدا کرد همه متفق القول گفتند که این اثر می توانند شرایط خوبی را پشت سر بگذارد اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

وی یادآور شد: اکران این اثر در این موقع سال باعث شد تنها 4 هفته روی پرده باشد که آن هم به قولی یک اکران سوخته بود و هیچ کوششی در این چهار هفته صورت نگرفت. من ندیدم که حتی یک بیلبورد در سطح شهر برای آن نصب شده باشد یا حتی ساماندهی مناسبی برای خانواده ها و دانش آموزان مدارس انجام گردد. البته من کسی را مقصر نمی دانم اینها همان دوستانی هستند که رسماً اعلام نمی نمایند ما بلد نیستیم و این سینما را نمی شناسیم و به این ترتیب فیلم نابود و دیده نمی گردد با این وجود همواره هم بیان می نمایند فیلم کودکی ساخته شد و در نهایت در آرشیو سینما نهاده شد و نهایتاً در یک جشنواره آن را از آرشیو خارج می نمایند و به نمایش در می آورند.

رمضانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به فعالیت های سازمان سینمایی اظهار کرد: در هر دوره با تغییراتی که در معاونت سازمان سینمایی رخ می دهد شاهد هستیم تا یک زمانی که حتی ممکن است یک سال به طول بی انجامد، جا افتادن مدیران در موقعیت جدیدشان زمان می برد. در حال حاضر تا آنجایی که من آگاه هستم اعلام کردند تا سرانجام اسفند تکلیف سیاست های سینمای ایران در سال 98 روشن خواهد شد اما به نظر می رسد آقای انتظامی در سالی که مسئولیت پذیرفتن، هنوز فرصت این را پیدا نکردند تا آن چیزی که خودشان به آن واقف هستند و معتقد هستند باید انجام گردد، انجام دهند و احتیاج به زمان دارند. براین اساس در همه این جابه جایی هایی زمان است که از دست می رود و ما همواره شاهد سیاست های موقت خوشه ای هستیم، یعنی به سیاست های می رسیم که باید در یک پروسه پاسخ داده شوند و از یک زمانی به بعد اهمیت شأن از دست می رود.

او سپس شرح داد: بحث سینمای کودک و اکران آن سه سال پیش در شورائی در فارابی به نام شورای راهبردی سینمای کودک دایر شد. تصمیم شورای راهبردی این بود که تکلیف اکران تخصصی سینمای کودک را تعیین نمایند که بعد از دوسال وظایف شورا تمام شد و دوستان به جا شدند، مدیریت تغییر کرد و شورا منحل شد در نهایت هم به هیچ نتیجه ای نرسید.

غلامرضا رمضانی در سرانجام صحبت های خود خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط جهانی و گسترش امکانات اطلاع رسانی و پیشرفت هایی که اجرا شده است هر اقدامی که به تأخیر بیفتد گاه این شائبه را به وجود می آورد که عمدی در آن دخیل است و مسئولین نمی خواهند مسئولیتی را به گردن بگیرند که بعداً جوابگوی آن باشند. ما الان احتیاج به حرف نداریم احتیاج به این داریم که یک کارشناسی سریع و بحرانی صورت بگیرد مثل اینکه یک زلزله ای اتفاق افتاده است و بگویند برای سینمای کودک مقداری بودجه اختصاص داده می گردد و برای اینکه این بودجه ها به نتیجه قابل قبولی برسد چه باید بکنیم؟ سپس این تغییرات را به سرعت انجام دهند و زمان را نابود ننمایند.

به گزارش خبرنگاران، ضربه فنی داستان محمد شاگرد درس خوان و خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می گردد. در این میان محمد با یکی از شاگران مدرسه به نام امیر که ورزشکار است آشنا می گردد و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن ها به دنبال دارد و...

در این اثر به کارگردانی غلامرضا رمضانی و تهیه نمایندگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که در سال 96 ساخته شد، بازیگرانی چون نسیم ادبی، افشین هاشمی، نازنین احمدی، سیروس همتی، مجید نوروزی، درسا بختیار، ملیحه کیا، سپهراد فرزامی، سیاوش اسدپور، علی ملکیان، حسین لطفی، متین جان جانه، محمدامین مرادی، پوریا ایمانی و هستی فرامرزی ایفای نقش می نمایند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6956

به "دغدغه ای برای سینمای کودک ، رسما اعلام کنید،بلد نیستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه ای برای سینمای کودک ، رسما اعلام کنید،بلد نیستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید