مسجد کُتبیه؛بلندترین مسجد مراکش

به گزارش مهسان بلاگ، منار 65 متری مسجد کُتُبیه مراکش به تمام شهر اشراف داشته و از دور دست ها می توان آن را دید. این مسجد به خاطر فاصله داشتن از انبوه ساختمان های محله قدیمی، به راحتی قابل تشخیص است.

مسجد کُتبیه؛بلندترین مسجد مراکش

یک افسانه محلی می گوید چون این سازه به حرم سرا مشرف بود، تنها یک مؤذن نابینا می توانست بالای آن رفته و اذان بگوید که البته کمی دور از منطق به نظر می آید. این منار در کنار باغ زیبای کتبیه با درختان پرتقالش قرار داشته و تنها با پیاده روی 3 دقیقه ای از میدان مشهور جامع الفنا می توان به آن رسید. نام مسجد از واژه کُتُب به معنی کتاب ها در عربی آمده و به طور کل یعنی مسجد کتاب فروشان که بازتابی از تجارت نسخ خطی در کوچه ای نزدیک به آن است.

محوطه مسجد خود به تنهایی تاریخی بوده و در اواخر قرن 11 با یک دژ اشغال شده بود. خاندان الموحدین پس از پیروزی، بیشتر قسمت شهر الموراوید را تخریب کرده و در سال 1147 یک مسجد بزرگ در نزدیک قلعه خود ساختند. آن ها به خاطر این عقیده که اهالی این شهر مرتد هستند و نمی توان در ساختمان های نجس آن ها نماز خواند این مسجد را بنا کردند. متأسفانه جهت قبله این مسجد جدید خیلی درست نبود. تنها راه حل برای این مشکل به نظر این خاندان، ساخت مسجد دوم بود که همان مسجد کتبیه امروزی است.

این دو مسجد برای مدتی دیوار به دیوار هم بودند و مسجد اولی به نوعی شبیه به یک ضمیمه عمل می کرد. امروزه قسمت آجر چینی شده دیوار شمال غربی مسجد کتبیه محل درب هایی است که در گذشته آن دو را به هم وصل می کردند؛ هر چند سازه قدیمی تر در نهایت به دست فراموشی و ویرانی سپرده شد. حفاری های سال 1948 اطلاعات و یافته های جالبی را درباره گذشته مسجد و حتی زمان الموراوید در اختیار پژوهشگران گذاشت.

مسجد کتبیه امروزی

مسجدی که امروزه تحت نام کتبیه می شناسیم، توسط عبد المؤمن در سال 1162 ساخته شد. منار آن 12.5 متر عرض و 67.5 متر ارتفاع دارد. این مناره جزو شاخصه های اصلی مسجد بوده و در میان سازه های متأخر سلسله الموحدین مانند برج حسن در رباط و الخیرالده در سِویل نیز رتبه بندی شده است. این منار از شش اتاق تشکیل شده که یکی پس از دیگری روی هم قرار گرفته اند که مهندسی جالب توجهی را نسبت به زمان خودش به نمایش می گذارد و بعدها نیز بر روی ساختمان های دیگری تأثیر گذاشت. گنبد کوچکی که بالای مناره واقع شده است یک سازه قرینه و شیار دار است که سه گوی طلا بر روی آن نصب شده که گفته می شود از طلاهای ذوب شده همسر یعقوب المنصور تهیه شدند. وی به علت خوردن سه انگور در ماه رمضان مجازات شده بود.

بهترین زمان بازدید از مسجد کتبیه

بهترین زمان بازدید مسجد و میدان جامع الفنا حدود ساعت 3 بعد از ظهر است که فعالیت در میدان اصلی آغاز می شود. در اینجا می توانید در خیابان های باریک با مغازه های سوغاتی فروشی رنگارنگ قدم بزنید. یکی دیگر از جاذبه هایی که در قلب محله قدیمی وجود دارد مسجد بن یوسف است که دیدن آن را توصیه می کنیم. باغ های ماژورل، موزه مراکش، باغ های مناره و کاخ باهیه از دیگر نقاط مهم نزدیک به این جاذبه هستند. به خاطر اینکه از این بنا هنوز هم برای اقامه نماز استفاده می شود و یکی از مهم ترین مساجد شهر نیز به حساب می آید، اگر قصد گشتن در اطراف آن را دارید حتماً لباس مناسب به تن کنید. در پشت بنا، باغ های زیبایی هستند که موقعیتی برای عکاسی را فراهم می کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 71621

به "مسجد کُتبیه؛بلندترین مسجد مراکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد کُتبیه؛بلندترین مسجد مراکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید