نکوداشت پیشکسوت سفالگری در مشهد

به گزارش مهسان بلاگ، به پاس کوشش های استاد محمدعلی فضلی نژاد مراسم نکودداشت این پیشکسوت سفالگری خراسان رضوی در مشهد برگزار گردید.

نکوداشت پیشکسوت سفالگری در مشهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، معاون صنایع دستی خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای تجسمی خراسان رضوی حضور داشتند.

مراسم نکوداشت مستندی کوتاه که به همت امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال و توجه حاضران نهاده شد.

در انتها مراسم به رسم یادبود هدایایی هنری از سوی مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مراکز فرهنگی و هنری مشهد و تعدادی از علاقه مندان به این استاد پیشکسوت تقدیم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی در مراسم نکوداشت پیشکسوت سفالگری خراسان رضوی گفت: استاد فضلی نژاد نمونه ای از مفاخر بزرگ خراسان است.

ابوالفضل مکرمی فر اضافه کرد: نکوداشت مفاخر و مشاهیر فرهنگی هنری و تقلا در این عرصه، تأثیرگذار و تاکید بر دیرینگی درخشان در حوزه فرهنگ و هنر است خود به نوعی بزرگداشت اصالت هویت و فرزانگی یک کشور و یک ملت تلقی می گردد.

او ادامه داد: لذا تجلیل از مفاخر و مشاهیر قومی ملی درواقع استحکام بخشی هویتی و نیز توجه به کانون های عالی فرهنگ و هنر قلمداد می گردد.

مکرمی فر اضافه کرد: همچنین اهتمام به تجلیل از مفاخر و مشاهیر و شناساندن و توسعه آوازه مشاهیر موجب افزایش خودباوری قومی و ملی است که خود رمز بسیاری از پیشرفت های میراث معنوی یک مملکت در طول زمان را ایجاد می کند، هرچقدر بزرگان و آثار آنان بیشتر معرفی و شناسایی شوند بیشتر به سرمایه های معنوی و ارزش مواریث فرهنگی اضافه نموده می گردد.

او یادآور شد: با وجود احصا و شناسایی مفاخر و مشاهیر هنوز راه نرفته بسیار و مفاخر ناشناخته فراوان است، اکنون نیز گرد هم آمده ایم تا شاهد معرفی یکی از شخصیت های هنری و فرهنگی که تاکنون به صورت بایسته شناخته نشده است باشیم.

مکرمی فر درباره ویژگی های این پیشکسوت گفت: استاد فضلی نژاد استادی مطلع، مهربان، بسیار منظم و وظیفه شناس در حوزه فعالیت های هنر سفال گری بوده است، او تاکنون بی آنکه احساس خستگی کند بیش از 50 سال با تمام دلبستگی در هنر سفالگری به خلق آثار بی بدیل هنری پرداخته است، او زبانی نرم و پاک و دلی مهربان دارد.

او اضافه کرد: او علاوه بر جنبه آموزشی، خود دستی توانا در سفالگری دارد، او هنرمندی است که از میان مردم برخاسته و با مردم زندگی نموده با مردم خندیده و گریسته و با مردم نماز گزارده و با مردم خدای مهربان را ستایش نموده است.

مکرمی فر درباره دیگر ویژگی های استاد فضلی نژاد گفت: او بی ادعا، کم آزار، پاک دامن، راست گو، درست کردار، دقیق و مؤدب و درعین حال متواضع و فروتن است، او کوشیده کینه کسی به دل نگیرد و بدزبانی نکند، استاد فضلی نژاد را درواقع می توان عضو گنجینه میراث زنده بشری محسوب کرد او سبکی را در هنر سفالگری ایجاد نموده که درواقع برخاسته از فرهنگ کهن ایران زمین است، او توانست با خلق آثارش در قالب هنر سفال گری پیوستگی ذهنی ما را به گذشته متصل نماید.

او اضافه کرد: نمونه شاخص استادی است که فرهنگ استاد-شاگردی را در هنر خود رعایت نموده و در انتقال هنر خویش به شاگردان از هیچ کوششی دریغ ننموده است، استاد فضلی نژاد نمونه ای از مفاخر بزرگ خراسان است این صفات به صورت یکی به طور یکی در او جلوه گر است، عمرش دراز باد.

جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تمجید از استاد پیشکسوت سفالگری محمدعلی فضلی نژاد گفت: این استاد در سال 61 آموزش سفالگری را در مشهد شروع نموده و در فضای دینی مشهد آموزش سفالگری را احیا کرد و به شاگردانش آموزش داد.

او ادامه داد: این استاد یک فرهنگ سازی عرفانی را به شاگردانش آموزش داد و چندین نسل را در مجتمع امام رضا (ع) سفالگری آموخته است.

هم چنین در ادامه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به پاس بیش از 5 دهه فعالیت در رشته سفالگری کاشی ماندگار سردر منزل استاد پیشکسوت محمدعلی فضلی نژاد در مشهد نصب شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8788

به "نکوداشت پیشکسوت سفالگری در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکوداشت پیشکسوت سفالگری در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید