15 خاصیت اعجاب انگیز کلم بروکسل برای بدن

به گزارش مهسان بلاگ، کلم بروکسل به تیرهٔ شب بویان تعلق داشته و خویشاوندی نزدیکی با کلم چینی، گل کلم و خردل چینی دارد. کلم بروکسل جزو سبزیجات چلیپایی محسوب می گردد. برای استفاده از کلم بروکسل ابتدا ساقهٔ آن بریده شده، کلم تمیز و پخته می گردد تا از آنها در غذاهای مختلف استفاده بگردد. کلم بروکسل سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. کلم بروکسل در پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، دیابت، فشار خون و… مؤثر است.

15 خاصیت اعجاب انگیز کلم بروکسل برای بدن
کلم بروکسل شکلی از کلم ها با نام علمی Brassica oleracea است. کلم بروکسل ساقهٔ درازی دارد و می توان آن را چندین بار در سال برداشت کرد. کلم بروکسل یک پیاز کوچک سبز مانند کلم مینیاتوری دارد. طعم کلم بروکسل مانند کلم بوده، ولی کمی تلخ تر است. با پختن کلم بروکسل، تلخی آن به طور چشمگیری کاهش می یابد. همان طور که از نام کلم بروکسل پیداست، برای قرن ها در نزدیکی شهر بروکسل بلژیک کشت می شد. کلم بروکسل بومی نواحی مدیترانه و اروپا بوده، ولی امروزه به طور گسترده در آلمان و هلند کشت می گردد.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین K، فیبر، منگنز، مس، پتاسیم و بسیاری از ویتامین های ضروری دیگر است. بعلاوه کلم بروکسل محتوی فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنُلی است.

کلم بروکسل را در جاهای مختلف به شکل های مختلفی آماده می نمایند. اما هیچ وقت نباید کلم بروکسل را بیش ازحد پخت. زیرا پختن بیش ازحد کلم بروکسل می تواند باعث ترش شدن یا ایجاد طعم نامطلوب بگردد.

خواص کلم بروکسل برای سلامتی

1. سرشار از مواد مغذی
کلم بروکسل کالری کمی داشته، اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی لازم است. در زیر ارزش غذایی نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده (معادل 78 گرم از آن) آمده است:

-کالری: 28؛

-پروتئین: 2 گرم؛

-کربوهیدرات: 6 گرم؛

-فیبر: 2 گرم؛

-ویتامین K: معادل 137٪ احتیاج روزانهٔ فرد به این ویتامین؛

-ویتامین C: معادل 81٪ احتیاج روزانهٔ فرد به این ویتامین؛

-ویتامین A: معادل 12٪ احتیاج روزانهٔ فرد به این ویتامین؛

-فولات (ویتامین B): معادل 12٪ احتیاج روزانهٔ فرد به این ویتامین؛

-منگنز: معادل 9٪ احتیاج روزانهٔ فرد.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین K است. ویتامین K برای یاری به لختگی خون (توقف خونریزی) و سلامت استخوان ها لازم است. کلم بروکسل محتوی ویتامین C است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، به جذب آهن یاری نموده و در ترمیم بافت ها و تقویت دستگاه ایمنی مؤثر است.

محتوای بالای فیبر موجود در کلم بروکسل به سلامت گوارش و عملکرد مناسب آن یاری می نماید.

کلم بروکسل علاوه بر مواد مغذی بالا، محتوی مقادیر اندکی از ویتامین B6، پتاسیم، آهن، تیامین، منیزیم و فسفر است.

2. سرشار از آنتی اکسیدان هاکلم بروکسل فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اما در این بین خاصیت آنتی اکسیدانی، یکی از برجسته ترین خواص آن است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول ها شده و خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

براساس یک مطالعه مصرف روزانه دو فنجان (300 گرم) کلم بروکسل می تواند موجب کاهش 28 درصدی آسیب های اکسیداتیو بگردد.

بعلاوه کلم بروکسل سرشار از کمپفرول است. کمپفرول آنتی اکسیدانی است که به خاطر فواید فراوانش برای سلامتی، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

براساس مطالعات آزمایشگاهی کمپفرول، این ماده غذایی می تواند از رشد سلول های سرطانی کاسته، موجب کاهش التهابات شده و به سلامت قلب یاری کند.

گنجاندن کلم بروکسل در رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند به تأمین آنتی اکسیدان های مورداحتیاج بدن و سلامت فرد یاری بکند.

3. محافظت در برابر سرطانبراساس بعضی مطالعات مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکسل می تواند از شما در برابر انواع مختلفی از سرطان ها محافظت کند. چندین علت برای این ویژگی کلم بروکسل وجود دارد.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2008 صورت گرفت کلم بروکسل می تواند از بدن در برابر کارسینوژن ها یا عوامل ایجادنمایندهٔ سرطان محافظت نموده و بعلاوه تأثیر آسیب های اکسیداتیو بر سلول ها را کاهش بدهد.

براساس مطالعهٔ کوچک دیگری، مصرف کلم بروکسل می تواند سطح آنزیم های مسئول سم زدایی بدن را 15 تا 30 درصد افزایش دهد. باتوجه به این ویژگی ها محققان نتیجه گرفتند که احتمالاً کلمه بروکسل می تواند خطر بروز سرطان کلون یا سرطان رودهٔ بزرگ را کاهش بدهد، اما برای تأیید قطعی این موضوع به مطالعات بیشتری احتیاج است.

علاوه براین آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکسل می توانند تأثیر مخرب رادیکال های آزاد را خنثی نمایند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که درنتیجه ٔ استرس اکسیداتیو فراوری شده و موجب بروز بیماری های مزمنی مانند سرطان می شوند.

قراردادن کلم بروکسل در یک رژیم غذایی متوازن و داشتن سبک زندگی سالم می تواند خطر بروز سرطان ها را کاهش بدهد. اما هنوز برای پی بردن به اندازه این تأثیر به مطالعات بیشتری احتیاج است.

4. سرشار از فیبرتنها نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده محتوی 2 گرم فیبر است. این اندازه معادل 8 درصد احتیاج روزانه تان به فیبر است. فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد. وجود میزان کافی فیبر در غذا می تواند فواید بسیاری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

براساس مطالعات، مصرف فیبر می تواند به کاهش یبوست، افزایش دفع مدفوع و بعلاوه نرم کردن مدفوع و سهولت آن یاری بکند.

فیبر با تغذیهٔ باکتری های مفید دستگاه گوارش، به سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید. افزایش مصرف فیبر می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. از جمله این فواید می توان به کاهش خطر بیماری های قلبی و یاری به کنترل قند خون اشاره نمود.

براساس دستورالعمل های موجود، بهتر است زنان روزانه 25 گرم و مردان روزانه 38 گرم فیبر مصرف نمایند. مصرف کلم بروکسل در کنار سایر میوه ها و سبزیجات و غلات کامل می تواند به تأمین فیبر مورداحتیاجتان یاری بکند.

5. سرشار از ویتامین K و یاری به لخته شدن خونکلم بروکسل منبع خوبی از ویتامین K است. نصف فنجان کلم بروکسل محتوی 137 درصد احتیاج روزمره تان به ویتامین K است. ویتامین K در سلامت فرد نقش حیاتی دارد.

ویتامین K برای لخته کردن خون و توقف خونریزی لازم است. بعلاوه ویتامین K می تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. پوکی استخوان در اثر کاهش توده و استحکام استخوان بروز می نماید.

کلم بروکسل سرشار از مواد معدنی ای مانند منگنز، مس، فسفر و آهن است. این مواد معدنی به تقویت استخوان و سلامت آن یاری می نمایند. براساس نتایج آنالیز 7 مطالعهٔ مختلف، دریافت مکمل های ویتامین K می تواند به استحکام استخوان ها یاری نموده و خطر شکستگی استخوان را در زنان یائسه کاهش دهد.

افرادی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می نمایند، باید ویتامین K دریافتی شان را تعدیل نمایند، اما در اغلب افراد، مصرف ویتامین K می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

6. یاری به کنترل قند خونکلم بروکسل علاوه بر داشتن میزان فراوانی از مواد مغذی و فواید بسیار برای سلامتی می تواند به کنترل قند خون نیز یاری کند. براساس مطالعات مختلف، مصرف سبزیجات چلیپایی از جمله کلم بروکسل می تواند خطر بروز دیابت را کاهش دهد. این امر احتمالا به خاطر وجود میزان بالای فیبر در کلم بروکسل است که می تواند به تنظیم قند خون یاری بکند.

فیبر بدون اینکه هضم گردد، می تواند به آرامی در بدن حرکت کند و سرعت جذب قند در خون را کاهش بدهد. بعلاوه کلم بروکسل محتوی آلفالیپوئیک اسید است. مطالعات فراوان از خاصیت این آنتی اکسیدان در کنترل قند خون و هورمون انسولین حکایت دارند. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از خون به سلول هاست تا قند خون شما را تحت کنترل نگه دارد.

براساس مطالعه ای روی 12 بیمار دیابتی، مصرف مکمل های آلفالیپوئیک اسید می تواند موجب افزایش حساسیت به انسولین گردد. محققان تصور می نمایند این امر به این خاطر است که آلفالیپوئیک اسید موجب می گردد که انسولین مؤثرتر عمل نموده و قند خون را کاهش بدهد.

مصرف کلم بروکسل در کنار یک رژیم غذایی سالم می تواند به کنترل قند خون و پیشگیری از بیماری دیابت یاری بکند.

7. سرشار از اسیدهای چرب امگا 3برای کسانی که ماهی و غذای دریایی مصرف نمی نمایند، تأمین میزان کافی اسیدهای چرب امگا 3 می تواند یک چالش باشد. غذاهای گیاهی محتوی شکل دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 به نام آلفالینولنیک اسید (ALA) هستند. این شکل از اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به امگا 3 موجود در ماهی و غذاهای دریایی کمتر در بدن مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا بدن تنها می تواند میزان محدودی از آلفالینولنیک اسید را به اَشکال فعال اسیدهای چرب امگا 3 تبدیل کند. بنابراین اگر می خواهید میزان مورد احتیاج اسیدهای چرب امگا 3 خود را به جای غذاهای دریایی با گیاهان تأمین کنید، باید میزان بیشتری از غذاهای محتوی آلفالینولنیک اسید را مصرف کنید.

کلم بروکسل یکی از برترین منابع گیاهی برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3 است. نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده محتوی 135 میلی گرم آلفالینولنیک اسید است.

مصرف چند وعده کلم بروکسل در هفته می تواند به شما در تأمین اسیدهای چرب امگا 3 مورداحتیاجتان یاری کند. نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده می تواند 12 درصد احتیاج زنان و 8.5 درصد احتیاج روزانهٔ مردان به اسیدهای چرب امگا 3 را تأمین کند.

8. کاهش التهاباتالتهاب نوعی پاسخ طبیعی دستگاه ایمنی بدن است، اما التهاب مزمن می تواند موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی گردد.

کلم بروکسل محتوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات است. این ترکیبات موجب تنظیم واکنش التهابی بدن می شوند. در نتیجه می توانند به بهبود و کاهش درد بیماری های التهابی مانند التهاب مفاصل (آرتریت)، نقرس و سایر بیماری ها یاری بنمایند.

بر اساس بعضی مطالعات آزمایشگاهی ترکیبات موجود در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل خاصیت ضدالتهابی دارند.

بر اساس نتایج مطالعهٔ گسترده ای مصرف مقادیر بالای سبزیجات چلیپایی می تواند موجب کاهش شاخص های التهابی در خون گردد. بعلاوه کلم بروکسل محتوی آنتی اکسیدان هاست که برای خنثی کردن تأثیرات مخرب رادیکال های آزاد و جلوگیری از بروز التهابات ضروری هستند.

براساس چندین مطالعهٔ آزمایشگاهی و مطالعات جانوری، کمپفرول موجود در کلم بروکسل خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. در نتیجه رژیم غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل می تواند موجب کاهش التهابات و خطر بروز بیماری های مزمن ناشی از التهابات بگردد.

9. سرشار از ویتامین Cنصف فنجان کلم بروکسل پخته شده می تواند 81 درصد احتیاج روزمره تان به ویتامین C را تأمین بکند.

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت های بدن لازم است. ویتامین C با یاری به فراوری پروتئین کلاژن در بدن به ترمیم بافت ها و عضلات یاری نموده و در بهبود زخم ها مؤثر است.

براساس یک آنالیز بر روی 11 هزار شرکت نماینده مصرف ویتامین C می تواند شدت و طول دوره ٔ سرماخوردگی در بزرگسالان را به طور میانگین 8 درصد کاهش بدهد.

ویتامین C می تواند موجب افزایش جذب آهن بدون هِم بگردد. آهن بدون هم شکلی از آهن است که در غذاهای گیاهی وجود داشته و بدن شما نمی تواند آنها را به راحتیِ آهن موجود در غذاهای جانوری جذب بکند. در مطالعه ای مصرف 100 میلی گرم ویتامین C همراه با وعدهٔ غذایی توانست جذب آهن را تا 67 درصد افزایش بدهد.

بعلاوه ویتامین C با افزایش فراوری گلبول های سفید در خون و فعالیت آنتی اکسیدانی خود می تواند به تقویت سیستم ایمنییاری و از بروز بیماری ها جلوگیری کند.

ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. ولی کلم بروکسل یکی از برترین منابع تأمین ویتامین C است. مصرف چند وعده کلم بروکسل در هفته می تواند به شما در تأمین احتیاج روزانه تان به این ویتامین یاری بکند.

10. یاری به بارداری سالممیزان بالای فولیک اسید موجود در کلم بروکسل آن را به ماده ای مهم برای زنان باردار تبدیل نموده است. فولیک اسید در پیشگیری از بروز نقص لولهٔ عصبی در نوزادان بسیار مهم است. این پدیده هر سال هزاران نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد. ویتامین های گروه B برای رشد نوزاد و جنین بسیار ضروری هستند.

11. تنظیم هورمون هابراساس مطالعات، ترکیبات فعال و فرار موجود در کلم بروکسل می توانند بر غدهٔ تیروئید و عملکرد آن در بدن تأثیر بگذارند. در نتیجه، کلم بروکسل می تواند به تنظیم هورمون ها در بدن یاری کند و موجب تنظیم سوخت وساز، فعالیت دستگاه گوارش و تنظیم سطح انرژی در بدن گردد.

12. یاری به کاهش فشار خونپتاسیم مادهٔ معدنی ضروری در بدن است. پتاسیم می تواند با خاصیت اتساع عروق، موجب کاهش فشار و تنش در رگ های خونی گردد و از فشار بر سیستم قلبی-عروقی بکاهد. درنتیجه کلم بروکسل می تواند احتمال بروز حمله های قلبی، سکته های مغزی، تصلب شرایین و بیماری سرخرگ کرونری را کاهش دهد.

13. افزایش سوخت وسازوجود مقادیر بالای ویتامین های گروه B در سبزیجات از جمله ریبوفلاوین، فولات، پانتوتنیک اسید، ویتامین B2 و… سبزیجات را به بخش اصلی رژیم غذایی برای سوخت و ساز سالم تبدیل نموده است. سبزیجات به سوخت وساز یاری می نمایند و موجب جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی و سوزاندن سریع تر کالری می شوند.

14.یاری به کاهش وزنکلم بروکسل محتوی مقادیر چشمگیری از فیبر است. فیبر به خاطر خاصیتش در یاری به کاهش وزن شناخته می گردد. فیبر موجب ترشح بیشتر هورمون لپتین می گردد و میل تان به غذاخوردن را کاهش می دهد. درنتیجه فیبر می تواند باعث کاهش غذای مصرفی، تمیزکردن روده، کاهش نفخ و گرفتگی عضلات ناشی از رژیم گرفتن بگردد.

15. استفادهٔ آسان در غذاهاکلم بروکسل غذای سالمی است که می توانید آن را به راحتی به بسیاری از غذاها و رژیم های غذایی بیفزایید. کلم بروکلی بیشتر به شکل کبابی، بخارپز یا پخته مورد استفاده قرار می گیرد. برای قراردادن کلم بروکسل در کنار غذاها به عنوان دورچین بهتر است اول انتهای کلم بروکسل را ببُرید. آن را با میزانی روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه مخلوط و سپس آن را روی حرارت، کباب یا گریل کنید.

می توان کلم بروکسل را به پاستا، فریتا (یک غذای سنتی ایتالیایی بر پایهٔ تخم مرغ) و غذاهایی که با روش تفت دادن در روغن داغ تهیه می شوند، بیفزایید.

هشداربهتر است افرادی که از داروهای لخته نمایندهٔ خون مانند وارفارین استفاده می نمایند، همزمان از کلم بروکسل استفاده ننمایند. زیرا ممکن است با افزایش ویتامین K در بدن، خون بیش ازحد لخته بگردد. بنابراین اگر از داروی خاصی استفاده می کنید، پیش از افزودن هرگونه غذا یا سبزیجات سالمی به رژیم غذایی تان ابتدا با پزشک مشورت کنید تا این غذاها با داروهای مصرفی تان تداخل نداشته باشند.

منبع: سایت چطور

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: راسخون
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 99297

به "15 خاصیت اعجاب انگیز کلم بروکسل برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 خاصیت اعجاب انگیز کلم بروکسل برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید